同志社大学 留学生課

  • English
  1. 留学生課ホーム
  2. 2021年度のニュース一覧
  3. 【要提出・申請】2022年度も引き続き在籍する外国人留学生(在留資格「留学」を有する方へ)のみなさんへ 【Submission Required】To international student who will continue to study in the academic year 2022(This information applies to all international students who hold "STUDENT" statusts)

【要提出・申請】2022年度も引き続き在籍する外国人留学生(在留資格「留学」を有する方へ)のみなさんへ 【Submission Required】To international student who will continue to study in the academic year 2022(This information applies to all international students who hold "STUDENT" statusts)

'22年1月7日 更新
新年度(2022年度)に提出・申請が必要な書類を以下に記します。締切日までに提出・申請がない場合、申請・出願の意思がないものとみなしますので、申請をご希望の方は内容をよく読み、適切に提出・申請してください。
In this page, you can find information regarding the documents related to upcoming academic year (2022). If you fail to submit these documents on time, you will lose your opportunity for application.
Please be sure to check the detailed information on the following topics.

*これまで留学生課窓口でこれらの申請等を受け付けていましたが、COVID-19感染拡大を考慮し、オンラインによる手続きに変更しています。
Although we normally ask you to hand in the necessary documents to our office in person every spring, we change this to online submission in terms of prevention of spread of COVID-19 this spring.
新年度(2022年度)に提出・申請が必要な書類を以下に記します。締切日までに提出・申請がない場合、申請・出願の意思がないものとみなしますので、申請をご希望の方は内容をよく読み、適切に提出・申請してください。
In this page, you can find information regarding the documents related to upcoming academic year (2022). If you fail to submit these documents on time, you will lose your opportunity for application.
Please be sure to check the detailed information on the following topics.

*これまで留学生課窓口でこれらの申請等を受け付けていましたが、COVID-19感染拡大を考慮し、オンラインによる手続きに変更しています。
Although we normally ask you to hand in the necessary documents to our office in person every spring, we change this to online submission in terms of prevention of spread of COVID-19 this spring.

在留資格・連絡先報告フォーム【全員必須】
Status of Residence・Contact Information Confirmation Form【Mandatory for all students】

「在留資格」と「連絡先」の情報を、以下のWebFormからご報告ください。
All international students are required to report the status of residence and contact information via web form according to the following procedures.

対象者 Eligible Applicants

2022年度在籍する外国人留学生(CGE/CJLC生除く)
International students who will continue to study
in the academic year 2022 (Not applicable to CGE/NICHIBUN)

提出期限 Submission deadline

2022年3月25日(金) Friday, March 25, 2022

補足事項 Notice

  • Web Formの利用には、同志社大学が交付したユーザIDとPasswordが必要です。
    In order to use the web form, the user ID and password issued by Doshisha University are required.
  • 日本へ入国できないため期日までに在留カードを得られず、在留資格の情報を報告できない方は、まずはWebフォーム上で「在留カード無し」と報告をした上で、在留カードを入手次第すぐに別途メールにてご提出してください。
    Please report that you don't have a residence card yet " at first via the web form in case you cannot get it by the deadline due to the restriction of entry to Japan and you cannot enter Japan or any other specific reason. After you enter Japan and get a new residence card, please submit the information via email.

提出資料 Submission document

在留カード画像提出Format / Residence Card image submission Format

提出方法 How to submit

  1. 「提出資料」にある「在留カード画像提出Format / Residence Card image submission Format」をダウンロードする。
    Download the''「在留カード画像提出Format / Residence Card image submission Format" mentioned above.
  2. 在留カード(おもて・うらの両面)と学生証(おもてのみ)を写真に撮り、提出Formatに挿入・貼付する。
    Take pictures of your residence card (front-back both sides) and student ID card (front side only) and paste on the designated places of the submission format.
  3. 報告Web Formにアクセスして、あなたの所属学部、連絡先や住所、在留カードの情報を入力し、また、先述の「在留カード画像提出Format / Residence Card image submission Format」をアップロードする。
    Access the “Notification Web Form”, enter your personal information: faculty or graduate school, contact information, address, and items on the residence card, and upload the “Residence Card Image Submission Format” above-referenced.

在留資格・連絡先 報告Web Form
"Status of Residence・Contact Information ” Notification Web Form

在留資格・連絡先 報告Web Form
”Status of Residence・Contact Information ” Notification Web Form

在留資格・連絡先報告フォーム【全員必須】
Status of Residence・Contact Information Confirmation Form【Mandatory for all students】

「在留資格」と「連絡先」の情報を、以下のWebFormからご報告ください。
All international students are required to report the status of residence and contact information via web form according to the following procedures.

対象者 Eligible Applicants

2022年度在籍する外国人留学生(CGE/CJLC生除く)
International students who will continue to study
in the academic year 2022 (Not applicable to CGE/NICHIBUN)

提出期限 Submission deadline

2022年3月25日(金) Friday, March 25, 2022

補足事項 Notice

  • Web Formの利用には、同志社大学が交付したユーザIDとPasswordが必要です。
    In order to use the web form, the user ID and password issued by Doshisha University are required.
  • 日本へ入国できないため期日までに在留カードを得られず、在留資格の情報を報告できない方は、まずはWebフォーム上で「在留カード無し」と報告をした上で、在留カードを入手次第すぐに別途メールにてご提出してください。
    Please report that you don't have a residence card yet " at first via the web form in case you cannot get it by the deadline due to the restriction of entry to Japan and you cannot enter Japan or any other specific reason. After you enter Japan and get a new residence card, please submit the information via email.

提出資料 Submission document

在留カード画像提出Format / Residence Card image submission Format

提出方法 How to submit

  1. 「提出資料」にある「在留カード画像提出Format / Residence Card image submission Format」をダウンロードする。
    Download the''「在留カード画像提出Format / Residence Card image submission Format" mentioned above.
  2. 在留カード(おもて・うらの両面)と学生証(おもてのみ)を写真に撮り、提出Formatに挿入・貼付する。
    Take pictures of your residence card (front-back both sides) and student ID card (front side only) and paste on the designated places of the submission format.
  3. 報告Web Formにアクセスして、あなたの所属学部、連絡先や住所、在留カードの情報を入力し、また、先述の「在留カード画像提出Format / Residence Card image submission Format」をアップロードする。
    Access the “Notification Web Form”, enter your personal information: faculty or graduate school, contact information, address, and items on the residence card, and upload the “Residence Card Image Submission Format” above-referenced.

在留資格・連絡先 報告Web Form
"Status of Residence・Contact Information ” Notification Web Form

在留資格・連絡先 報告Web Form
”Status of Residence・Contact Information ” Notification Web Form

同志社大学私費外国人留学生奨学金出願登録票
Submission of the “Doshisha University Self-Financed International Student Scholarship Applicant Registration Form”


大学推薦を伴う奨学金の応募を希望する方は、「奨学金出願登録票」を期日までにWeb Formから提出してください。
If you are a self-financed regular international student and wish to be nominated for a scholarship requiring a university recommendation, you need to submit the “Registration Form” via the web form on the website of OIS.

なお、期限までに在留カード等の情報を「在留資格・連絡先報告Web Form」から報告していない場合は、
奨学金出願登録票の受付を取り消しますのでご注意ください。
Please note that if you fail to report the required information on your Status of Residence etc. via the “Status of Residence / Contact Information Notification Web Form”, your “Registration Form” will be rejected.

詳細については「同志社大学私費外国人留学生 奨学金出願登録票の提出について」を必ずご確認ください。
Please be sure to check the document the title of which "Regarding Submission of the “Doshisha University Self-Financed International Student Scholarship Applicant Registration Form” for more details.


対象者 Eligible Applicants

次のいずれかに該当する学生
You must be at least one of the following in order to apply:

(1) 在留資格「留学」を有する私費正規学生(※ダブルディグリー生は正規学生扱いとする)
A self-financed regular student holding a “Student Visa” (students in double-degree programs with college student visas are among those considered regular students)

※入国規制等により日本への入国の目途が立っておらず、現在、在留資格「留学」を保持していない方でも、入国後に在留資格「留学」を保持する予定の方は対象となります。
Those who don't currently hold a “Student Visa” since you are unable to enter Japan due to the entry restriction are also eligible for applying this as long as you are expected to hold it once you come to Japan.
or
(2) 外国人留学生入学試験で入学した私費正規学生
A self-financed regular student who was accepted to Doshisha University via the “Examination for International Students”

※「2022~2023年度」または「卒業までの間」、学外の奨学金を受給することが決まっている人は、推薦対象となりませんので提出不要です。
If you have been already awarded an outside scholarship for the 2022–2023 academic year or are scheduled to receive an outside scholarship until your graduation, you are not eligible to be nominated, so submission of the “Registration Form” is not required.

提出期限 Submission Deadline

2022年4月5日(火)17:00(日本時間)まで
By 17:00,Tuesday, April 5, 2022 JST

提出書類 Submission document

奨学金出願登録票(Excel)Scholarship Applicant Registration Form (Excel)

提出方法 How to submit

以下のWeb Formからあなたの情報を入力するとともに、「奨学金出願登録票(Excel)」をアップロードしてください。
Access the following web form, type your faculty or graduate school etc., and upload the “Scholarship Applicant Registration Form (Excel)”.

「奨学金出願登録票」提出Web Form / Scholarship Applicant Registration Form Submission Web Form

同志社大学私費外国人留学生奨学金出願登録票
Submission of the “Doshisha University Self-Financed International Student Scholarship Applicant Registration Form”


大学推薦を伴う奨学金の応募を希望する方は、「奨学金出願登録票」を期日までにWeb Formから提出してください。
If you are a self-financed regular international student and wish to be nominated for a scholarship requiring a university recommendation, you need to submit the “Registration Form” via the web form on the website of OIS.

なお、期限までに在留カード等の情報を「在留資格・連絡先報告Web Form」から報告していない場合は、
奨学金出願登録票の受付を取り消しますのでご注意ください。
Please note that if you fail to report the required information on your Status of Residence etc. via the “Status of Residence / Contact Information Notification Web Form”, your “Registration Form” will be rejected.

詳細については「同志社大学私費外国人留学生 奨学金出願登録票の提出について」を必ずご確認ください。
Please be sure to check the document the title of which "Regarding Submission of the “Doshisha University Self-Financed International Student Scholarship Applicant Registration Form” for more details.


対象者 Eligible Applicants

次のいずれかに該当する学生
You must be at least one of the following in order to apply:

(1) 在留資格「留学」を有する私費正規学生(※ダブルディグリー生は正規学生扱いとする)
A self-financed regular student holding a “Student Visa” (students in double-degree programs with college student visas are among those considered regular students)

※入国規制等により日本への入国の目途が立っておらず、現在、在留資格「留学」を保持していない方でも、入国後に在留資格「留学」を保持する予定の方は対象となります。
Those who don't currently hold a “Student Visa” since you are unable to enter Japan due to the entry restriction are also eligible for applying this as long as you are expected to hold it once you come to Japan.
or
(2) 外国人留学生入学試験で入学した私費正規学生
A self-financed regular student who was accepted to Doshisha University via the “Examination for International Students”

※「2022~2023年度」または「卒業までの間」、学外の奨学金を受給することが決まっている人は、推薦対象となりませんので提出不要です。
If you have been already awarded an outside scholarship for the 2022–2023 academic year or are scheduled to receive an outside scholarship until your graduation, you are not eligible to be nominated, so submission of the “Registration Form” is not required.

提出期限 Submission Deadline

2022年4月5日(火)17:00(日本時間)まで
By 17:00,Tuesday, April 5, 2022 JST

提出書類 Submission document

奨学金出願登録票(Excel)Scholarship Applicant Registration Form (Excel)

提出方法 How to submit

以下のWeb Formからあなたの情報を入力するとともに、「奨学金出願登録票(Excel)」をアップロードしてください。
Access the following web form, type your faculty or graduate school etc., and upload the “Scholarship Applicant Registration Form (Excel)”.

「奨学金出願登録票」提出Web Form / Scholarship Applicant Registration Form Submission Web Form

私費留学生のための「京都市外国人留学生国民健康保険料補助事業」
Kyoto City National Health Insurance Subsidies for the Privately Financed International Students

<重要 Important>
「京都市外国人留学生国民健康保険料補助事業」は2022年度以降の実施が決まっておらず、終了する可能性があるそうです。継続、終了を含め、詳細が判明した際は以下留学生課Webサイトでお知らせします。

There is a possibility that “Kyoto City National Health Insurance Subsidies for the Privately Financed International Students” will not be provided after Fiscal 2022.
We will announce you on the following webpage once we get any update.



私費留学生のための「京都市外国人留学生国民健康保険料補助事業」
Kyoto City National Health Insurance Subsidies for the Privately Financed International Students

<重要 Important>
「京都市外国人留学生国民健康保険料補助事業」は2022年度以降の実施が決まっておらず、終了する可能性があるそうです。継続、終了を含め、詳細が判明した際は以下留学生課Webサイトでお知らせします。

There is a possibility that “Kyoto City National Health Insurance Subsidies for the Privately Financed International Students” will not be provided after Fiscal 2022.
We will announce you on the following webpage once we get any update.



その他案内事項 Other important notice

提出は不要ですが、必ず内容を確認してください。
Although you don't need to submit these documents, please be sure read them carefully.

一時出国時の注意:再入国用EDカードの記入について (日本語版)
NOTE for Temporary Departure:ED Card for Re-entrants (English Ver.)

大学メール転送設定について(日本語版)
How to forward emails with Office 365(English Ver.)

スマートフォンアプリでの大学メール利用に関して Smartphone App for using university email(日本語・English)

 



その他案内事項 Other important notice

提出は不要ですが、必ず内容を確認してください。
Although you don't need to submit these documents, please be sure read them carefully.

一時出国時の注意:再入国用EDカードの記入について (日本語版)
NOTE for Temporary Departure:ED Card for Re-entrants (English Ver.)

大学メール転送設定について(日本語版)
How to forward emails with Office 365(English Ver.)

スマートフォンアプリでの大学メール利用に関して Smartphone App for using university email(日本語・English)

 



お問い合わせ先
国際センター 留学生課

■今出川校地
E-mail:ji-ois@mail.doshisha.ac.jp
TEL:075-251-3257
お問い合わせ一覧(部課所在・事務取扱時間案内)
■京田辺校地
TEL:0774-65-7453
E-mail:jt-ois@mail.doshisha.ac.jp
お問い合わせ一覧(部課所在・事務取扱時間案内)